Breast Health Day 2022: Pieniä suuria terveystekoja!

Jokainen meistä on todennäköisesti kuullut terveistä elintavoista kaiken kuulemisen arvoisen. Harvalle ylipainoiselle tulee suurena yllätyksenä, jos läheinen tai terveydenhuollon ammattilainen huomauttaa, että painoa olisi hyvä saada alas. Harva tupakoija arvelee tapansa olevan terveydeksi. Harva alkoholia tiuhaan kippaava kuvittelee tekevänsä juomisellaan terveystekoja.

Melko varmasti tiedämme myös, että mieltä, vatsaa ja makuaistia kurittavat vähäenergiset laihdutusjauhepussit harvemmin johtavat pysyviin tuloksiin, eikä kukaan lopeta tupakointia tai alkoholin käyttöä toisen toiveesta. Voinemme siis todeta, että epäterveelliset tavat harvoin johtuvat tiedon puutteesta, eikä itseruoskinnalla saa yleensä toivottuja tuloksia aikaiseksi.

Rintaterveysviikon kunniaksi haluammekin tuoda esille myönteistä ja rohkaisevaa suhtautumista pieniin suuriin terveystekoihin itseruoskinnan sijaan. Seuraavassa listauksessa on asioita, jotka rohkaisevat tekemään hyvää itselle joka päivä, ihan vain sen takia, että Sinä voisit elää elääksesi.

1. Kaikki liikunta lasketaan

Unohda heti esimerkiksi seuraavanlaiset rajoittavat aatokset: ”Vasta puolen tunnin kuluttua liikunnan aloittamisesta rasva alkaa palaa!” ”Lenkki tyhjällä mahalla kuluttaa enemmän kaloreita!” ”Jos ei tunnu kipua, ei tule tuloksia!” Ne ovat turhia, koska KAIKKI liikunta lasketaan. Myös se, kun tapailet muutaman valssiaskeleen TV:n äärellä katsoessasi Tanssii tähtien kanssa tai veivaat showtanssia yksin omassa olohuoneessasi radiosta tulevan suosikkikappaleesi tahdissa. Myös se, kun maanantaina kävelet työkaverin huoneeseen puhumaan asian sähköpostin lähettämisen sijaan. Myös se, kun keinutat itseäsi varpailta kantapäille ja takaisin odottaessasi pyykkikoneen pysähtymistä. Myös se, kun nouset mainoskatkolla sohvalta.

2. Yksi herkkupala ei heilauta elintapoja suuntaan tai toiseen

Ei ole olemassa maailmassa herkkua, joka olisi ”kerran suussa, ikuisesti reisissä”, eikä yksi grillipihvi aiheuta syöpää. Yksi tai kaksikaan herkkua ei kaada terveitä elämäntapoja. Joskus suklaapatukka voi olla terveysteko, kun syöt sen nauttiaksesi ja tehdäksesi sillä hyvää itsellesi. Terveellisessä syömisessä ratkaisee kokonaisuus, ei yksittäiset valinnat. Ja vaikka joskus tuntuisikin siltä, että nyt tuli valittua useammankin kerran ohi tarkoituksen, älä hätäänny tai morkkistele! Tiedostit asian ja seuraava valinta voi olla itsellesi taas parempi.

3. On myös terveellisiä tapoja hemmotella itseään

Hakeutuuko käsi jätskipaketille tai viinilasille, kun haluat palkita itsesi? Ei se mitään, jätski silloin tällöin on ihanaa! Mutta on myös muita tapoja hemmotella itseään. Miten olisi rentouttava spa-hetki omassa kylppärissä kasvonaamiolla, kuumalla kylvyllä ja/tai uudella suihkusaippualla höystettynä? Perusvoiteella rasvauskin voi olla hellittelyteko itselle. Silittäminen ja sively saa oksitosiinin erittymään, iho pehmenee ja teet itsellesi hyvää antaessasi arjen keskelle hengähdystauon. Entä kävely metsässä? Tutkimusten mukaan jo pieni hetki puiden keskellä luonnossa laskee sykettä ja lieventää ahdistusta. Eikä tarvitse jaksaa lenkkeillä tuntikausia! Pysähdy ihailemaan vuodenaikojen vaihtelua, metsän ääniä, eri muotoisia kiviä. Nuuhki sammalta, halaa puuta.

4. Palkitse itsesi hyvästä, älä rankaise pahasta

Jo sipsipussiin katsominen voi aiheuttaa kymmenettä kertaa laihdutuskuurin aloittavassa huonon omantunnon. Kukaan ei jaksa olla terveysautomaatti 24/7. Jokainen nauttii joskus elämästä myös ei-niin-terveellisin-tavoin. Ja se on sallittua, se kuuluu elämään! Miten tylsää olisi, jos emme koskaan saisi tehdä mitään, mikä on vain hauskaa ja turhaa eikä yhtään hyödyllistä? Elämästä saa ja pitää myös nauttia! Älä siis rankaise itseäsi valinnoistasi.

Entä kävitkö lenkillä? Valmistitko terveellisen salaatin? Pyöräilitkö töihin? Taukojumppasitko uutisia katsoessasi? Nousitko välillä ylös yhtäjaksoisen istumisen jälkeen? Mahtavaa! Taputa itseäsi olkapäälle tai halaa itseäsi. Teit juuri itsellesi hyvää! Kiitä itseäsi siitä.

5. Uni on tärkeää, mutta älä suorita nukkumista

Oletko niitä onnekkaita, joiden luona Nukkumatti vierailee heti, kun päänsä tyynyyn kallistaa? Hieno juttu, nauti siitä! Entäpä heräiletkö pitkin yötä? Eikö uni tule uudelleen silmään? Tulevatko ahdistavimmat ajatukset aina öisin? Unihygieniasta, tuuletuksesta, illan toimien rauhoittamisesta, vuodevaatteiden tuuletuksesta ja hyvän patjan tärkeydestä olet varmasti jo kuullut mainospuheita. Mutta entä Sinä itse?

Jos ahdistaa, kirjoita ahdistus paperille. Nouse hetkeksi sängystä, katso ulos ikkunasta, lue kirjaa. Sano itsellesi: ei ole hätää, mitään pahaa ei tapahdu juuri nyt. Voin palata huoleen aamulla. Ja jos uni ei tule, ei sekään kaada maailmaa. Yhden päivän pärjäät vaikka nukkumatta. Kun annat itsellesi ”luvan” valvoa, voi olla, että uni pääseekin yllättämään. Unta ei tarvitse suorittaa, jo lepo ja rentoutuminen palauttaa.  Haethan apua, jos unettomuus on jatkuvaa, etkä omin keinoin selviydy.

6. Hengitä, olet jo perillä

Taas yksi artikkeli täynnä ohjeita? Se oli tällä kertaa juttumme juuri! Nappaa mukaan itsellesi sopivat vinkit.

Joskus hyvään oloon tosin riittää vain se, että hengität. Laita toinen käsi vatsan ja toinen rinnan päälle. Vedä sisään henkeä. Tunne kuinka ilma liikkuu sisään ja ulos. Rauhoita mielesi. Syvähengitys on myös terveysteko. Joskus ei sen kummempia ohjeita tarvitakaan. Hengitä. Sinä olet oman elämäsi tärkein henkilö, rakasta itseäsi ja pidä itsestäsi huolta.

Kirjoittajat ovat Tunne rintasi ry:n Karolina Lainepää ja
Rintasyöpäyhdistys – Europa Donna Finland ry:n Tiina Huhtanen.

Jaa:

Lisää ajankohtaisia

Poistumme Twitteristä

Tunne rintasi lopettaa Twitterin käytön marraskuun lopussa. Koemme että viimeaikaiset muutokset vievät palvelua entistä enemmän sellaiseen suuntaan, jota emme toivo. Joten jatkossa toimimme IG:ssä ja

Tunne rintasi -yhdistys Fingerporissa

Puhelimessa oleva hallituksen Whatssapp-ryhmämme alkoi iloisesti kilisemään keskiviikkona 12.10.2022. Hesarissa oleva Fingerporin sarjakuva sai meidät todellakin repeämään. Me otetaan tämä kunnianosoituksena, ihana Pertti Jarla.

Järjestösuunnittelija vaihtaa vapaalle!

Alkaa paksusti näyttää siltä, että minusta on kohtapuoliin tulossa äiti. Kahden ja puolen vuoden järjestösuunnittelemisen jälkeen on siis aika vaihtaa hetkeksi vanhempainvapaalle, vähän toisenlaisiin hommiin.

Coming Soon
Tutkitko rintasi?
Tutkitko rintasi?
Tutkitko rintasi?
Skip to content