#JärjestösuunnittelijaJuoksee tammikuussa: Tarina urheiluliiveistä

Mustat urheiluliivit roikkumassa henkarissa.

Suomessa tammikuu on talven sydänkuu. Kuu, jossa talvi on puolivälissä. Pohjoisessa eletään kylmintä keskitalvea ja kaamoksen päättymisen aikaa. Etelässä on pakkaskelit, hanget kasvavat (tänä vuonna oikeasti kasvoivat) ja lyhyet päivät pitenevät hitaasti. Luonnossa karhuemo synnyttää poikasensa talvipesään…

                                                                              ***

Hiki valuu ohimollani. Tuijotan itseäni silmästä silmään loisteputkivalon luodessa valonsäteensä kalmankalpealle, aavistuksen punapilkulliselle iholleni. Ähisen ja puhisen. Kuulen verhon takaa ystävällisen äänen: ”Tarvitaanko siellä apua? Onko koko hyvä?” Olen rintaliivikaupan sovituskopissa. Huokaisen ja kerään itseni huikatakseni mahdollisimman positiivisella äänellä: ”Kiitos, voisin kokeilla sitä neljättä mallia vielä…”

Talvitakki, villapaita, t-paita, aluspaita, rintaliivit, pipo, jättikaulahuivi, lapaset ja kassi roikkuvat sovituskopin tuolilla ja lattialla vieden puolet tilasta. Housujen kuminauha kiristää. Pitikin lähteä ”ihan nopeasti” urheilurintaliivi-ostoksille. Mutta tiedäthän sen, kun käytössä olevat ovat jo ehtineet virttyä ja venyä, ja ehkä alkavat jo haiskahtaakin vähän pinttyneelle hielle, vaikka olisivat juuri käyneet pesussa? Jep, on aika ostaa uudet.

Miksi vaivautua?

Portsmouthin yliopistossa, Iso-Britanniassa, tehdyn tutkimuksen mukaan 80 prosenttia naisista voisi välttyä epämiellyttäviltä kivuilta käyttämällä urheiluliivejä. Urheiluliivit ovat tärkeä osa hyvinvointia ja mukavuutta liikkuessa, ja niiden kuuluisi olla yhtä tärkeässä asemassa kuin lenkkitossujen.

Rinnat liikkuvat juostessa ilman liivien tukea esimerkiksi A-kupin 4:stä senttimetristä G-kupin 14:ään senttimetriin joka askeleella. Naisten kympillä tämä tarkoittaa, että rintojen oma lenkki lähestyy kilometriä! On tutkittu, että ne liikkuvat ylös ja alas, sekä tekevät sivuttaisliikettä ja heiluvat eteen- ja taaksepäin. Liikerata on kolmiulotteisen kahdeksikon muotoinen. Rintojen heiluva liike aiheuttaa kipua ja epämukavuutta. Juostessa laaja liike voi vaikuttaa myös juoksutekniikkaan negatiivisesti.

Ligamentit venyy!

Rinnat ovat sidekudospussissa rintalihaksen päällä. Luonnostaan rintoja tukevat vain ohuet sidekudossäikeet eli Cooperin ligamentit ja iho. Oikeanlaisilla urheilurintaliiveillä voidaan ehkäistä liikkeen aiheuttamaa ihon ja rintojen sidekudosten venymistä sekä kipua. Venyneet sidekudokset eivät palaudu. Kudosrakenne on ihmisillä yksilöllinen; toisilla se on heikompi ja voi altistaa vaurioiden syntymiselle. Siksi rinnat pitäisi tukea hyvin niiden koosta riippumatta.

Mikäli liivi on väärän kokoinen tai huonosti tuettu, voi se aiheuttaa rintojen lisäksi kipua myös niskassa ja hartioissa. Oikeankokoisilla liiveillä estetään myös hiertymien syntyminen. Kun normaalit rintaliivit vähentävät heilumista 38%, pystyvät urheiluliivit vähentämään sitä jopa 78%. Treenaamisesta saa paljon enemmän iloa, kun oikeanlaiset liivit estävät kaikenlaisen hölskymisen.

Mistä urheiluliivien stoori alkoi?

Ensimmäiset ajatukset nykyaikaisista juoksuliiveistä syntyivät 1970-luvulla, kun yhdysvaltalainen Lisa Lindahl hurahti juoksuun. Juoksu oli uudenlainen, mahtava harrastus, mutta rinnoissa tuntui harmillisen epämukavalta. Ystävänsä Polly Smithin kanssa Lindahl kehitti ja testasi ajatusta paremmasta tuesta eteenpäin.

Lopullinen inspiraatio syttyi vuonna 1977 tukevaa materiaalia olevista miesten alasuojuksista, tuttavallisemmin munasuojuksista eli munareista, joita he ompelivat kahdet yhteen saadakseen rintaliivit, jotka pitivät rinnat paikoillaan. Myös olkaimet olivat tässä mallissa tarpeeksi leveät pysyäkseen olkapäillä. Siitä se ajatus sitten lähti!

Lindahl matkusti ympäri maata ja yritti kovalla työllä vakuuttaa urheiluliikkeiden sisäänostajia ottamaan myyntiin keksintönsä, joka kulki alkuun nimellä ”the jocksbra” (nimi muutettiin myöhemmin muotoon ”the jog-bra”). Alkuun vastustus oli suurta, eikä naisten urheiluliiveille (saati naisten urheilemiselle!) löytynyt ymmärrystä. Nykyisin on onneksi toisin. Urheiluliivit ovat tehneet osansa urheilukulttuurin muutoksessa ja auttaneet naisurheilun yleistymisessä.

Eri laji, eri liivi

Eri urheilulajit vaativat rinnoille erilaisen tukitason. Esimerkiksi joogassa tai venyttelyssä riittää matalampi tuki, kun taas juoksu, aerobic ja jalkapallo vaativat erittäin vahvan tuen. Urheilurintaliivejä onkin kehitetty moneen eri tarkoitukseen muun muassa eri tuella, malleilla, olkaimilla, hakasilla. Vanhat ritsat arkiliivit, joita olet kierrätyksen kannattajana pukenut muutamat päällekkäin, eivät kuulu näihin.

Urheilutopin ja -liivien ero on se, että topin materiaali venyy reippaasti, koska se on pystyttävä vetämään pään yli. Tukea antaviin leikkauksiin ei ole kiinnitetty erityishuomiota ja kokoja on yleensä vain muutamia. Urheiluliiveissä koko merkitään kuppikoolla ja rinnanympäryksellä, ja vaihtoehtoja eri kokoisille ihmisille on enemmän. Liiveissä on tukirakenteita ja hakaskiinnitys; niiden tarkoitus ei ole venyä käytössä.

Kunnon tuki, matsku ja oikea koko

Tukeva urheiluliivi tuntuu napakalta, istuu hyvin ja peittää koko rintakehän. Rintojen ei kuulu pursuilla kuppien etuosasta tai sivuilta. Myös olkainten kuuluu olla tiukahkot ja mahdollisimman venymätöntä materiaalia. Pari sormea saa mennä olkainten alle, mutta ei yhtään enempää.

Rinnanympärysnauhan on oltava tukeva ja asetuttava vaakatasoon. Löysä ympärysmitta ei tue. Liivit saavat sovittaessa tuntua hieman tiukoilta, koska ne venyvät muutaman käyttökerran jälkeen. Sovitukseen kannattaa käyttää aikaa ja sovituskopissa kannattaa luonnollisesti tehdä hyppytesti tai pari. Sopiva koko voi vaihdella mallikohtaisesti.

Urheiluliivien tekninen materiaali säilyttää tukiominaisuutensa myös kosteana. Lisäksi se hengittää ja siirtää tehokkaasti kosteutta pois ihon pinnalta. Liivit kannattaa pestä pesupussissa ilman huuhteluainetta ja uusia puolen vuoden, viimeistään vuoden välein. (Pitääkin yrittää jatkossa muistaa tämä.)

                                                                              ***

Tammikuuta ei ole menneenä aikana pidetty hyvänä ajankohtana suurten töiden aloittamiselle. Kuitenkin kaiken silloin saadun tai hankitun on sanottu olevan lujaa ja riittävää. Jospa sitä tekisi itselleen hyvää ja aloittaisi pienestä työstä, kuten urheiluliivien hankkimisesta? Älä myöskään unhoita omatarkkailua. Tammi tarkoittaa suomalaisissa murteissa sydäntä, keskikohtaa, ydintä, napaa tai akselia. Ole oman elämäsi sydän ja napa, siinä onkin sitten jo ajatusta suurelle, lujalle ja riittävälle.

Lue myös: Fit-lehti 10/2020: Tissit turvaan!

Jaa:

Lisää ajankohtaisia

Kuntavaaliteemamme 2021

Tulevaisuuden kuntatyö on entistä enemmän ennakointia. Eri sektorien välinen yhteistyö voi tuottaa tuloksia ilman lisärahoitusta. Pohditaan yhdessä sitä, mikä on ihmisen näkökulmasta parasta ja miten

Tee Tissileivokset!

Minne di Sant’Agata  (Pyhän Agathan Rinnat) Taikina 485g (erikois)vehnäjauhoja 190g kylmää voita tai kasvisrasvavalimistetta kuutioituna 150g tomusokeria 3 kananmunan keltuaista (säilytä valkuainen koristeluun) tai kananmunan

Coming Soon
Tutkitko rintasi?
Tutkitko rintasi?
Tutkitko rintasi?
Skip to content